sobota, 14 maja 2022

Dolina Będkowska (Jura Krakowsko-Częstochowska), Jaskinia Wierzchowska Górna, Bolechowice - 14.05.2022 r.

Pełnym rodzinnym składem wybraliśmy się na wycieczkę do Jury. Przeszliśmy pięknym szlakiem przez Dolinę Będkowską podziwiając okazałe skałki, po czym udaliśmy się jeszcze do Jaskini Wierzchowskiej, by dzień zakończyć w pobliskich Bolechowicach.

Startujemy w Będkowicach - parking bezpłatny na ulicy Cichej. Kilkadziesiąt metrów dalej wejście na szlak - opisany. Trasa bardzo przyjemna, więc spokojnie można się tu wybrać z małymi dziećmi. Całe kółko nieco ponad 5 km, przy czym w połowie mamy klimatyczną miejscówkę na odpoczynek, czyli Brandysówkę :) Dobre jedzenie, toalety, pole namiotowe, plac zabaw i schronisko - co komu potrzeba. Nam trasa zajmuje prawie 4 godziny, oczywiście tempem spacerowym z podziwianiem atrakcji, które były po drodze.

Po Dolinie Będkowskiej udaliśmy się do Jaskini Wierzchowskiej i załapaliśmy się na ostatnie wejście o 17:00. Wejście tylko z przewodnikiem, czas zwiedzania ok 50 min., choć my trasę zrobiliśmy w niecałe 40 min. Bilet rodzinny w naszym przypadku (2+2) to wydatek 65 zł., ale zdecydowanie warto było zwiedzić tę najdłuższą dostępną turystycznie jaskinię w Polsce.

Wycieczkę zakończyliśmy w małej miejscowości Bolechowice (2,3 tyś. mieszkańców), gdzie największym zabytkiem jest Kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła oraz Matki Bożej Różańcowej (pierwsze wzmianki o kościele pochodzą z lat 1325-1327. Niestety ze względu na trwającą mszę musiałem zadowolić się tylko jedną fotografią z zewnątrz.