sobota, 13 czerwca 2020

TARNÓW, BRZESKO 12.06.2020 r.

Tym razem na zwiedzanie wybraliśmy się do Tarnowa, który już od dawna był na naszej liście miast do odwiedzenia. Do Tarnowa jechaliśmy w dużej niepewności ze względu na pogodę. Zapowiadany był bowiem bardzo gorący dzień, któremu miały towarzyszyć burze z gradem. Już podczas naszego wyjazdu z Tychów nie wyglądało to dobrze, gdyż niebo było całkowicie zachmurzone a przez połowę drogi deszcz "wisiał w powietrzu". Dopiero za Krakowem zaczęło się trochę przejaśniać, po czym nawet wyszło słońce, a w samym Tarnowie niebo było już błękitne!
Mogliśmy zatem skupić się wyłącznie na zwiedzaniu. Samochód zostawiliśmy na wielopoziomowym parkingu przy dworcu PKP (ulica Do Huty 14), który nie tylko jest wyjątkowo tani, ale również ma bardzo dobrą lokalizację (około 10 minut pieszo na Starówkę).

Tarnów to miasto liczące około 108 tyś. mieszkańców, znane jako biegun ciepła. Tarnowska Starówka natomiast, zwana perłą polskiego renesansu jest jednym z najpiękniejszych przykładów renesansowego układu architektonicznego.
Ciekawostką jest fakt, że w 1939 roku prawię połowę mieszkańców miasta (około 45%) stanowili Żydzi. Nawet dzisiaj w okolicy najważniejszego żydowskiego zabytku (Bima) można poczuć się trochę jak w dzielnicy żydowskiej (która faktycznie w tym miejscu kiedyś była).

Najważniejsze zabytki/obiekty w Tarnowie, które warto zobaczyć to: budynek dworca PKP; Rynek; pomnik kataryniarza; drewniany kościół Matki Boskiej Szkaplerznej (Na Burku); kościół pw św. Rodziny z wysokimi strzelistymi wieżami; fontannę z Układem Słonecznym; Bimę - najważniejszy żydowski zabytek - jedyna ocalała część Starej Synagogi; Bazylikę Katedralną; Muzeum Diecezjalne, które mieści się w najstarszym (blisko 500 letnim) murowanym budynku "Domu Mikołajowskim"; Muzeum Etnograficzne a zwłaszcza jego siedzibę - XVIII wieczny zabytkowy zajazd podmiejski w formie dworku; Bramę Seklerską oraz ulicę Wałową i jej atrakcje. Na naszej liście był jeszcze Park Strzelecki, ale tutaj już nie dotarliśmy.

Jeśli chodzi o pamiątki, to te znaleźliśmy jedynie w Informacji Turystycznej oraz w lokalu obok - w Cepelii. Oba te punkty mieszczą się na Rynku.

Tarnów zrobił na nas bardzo dobre wrażenie (nam się podobało ;)) i po 5 godzinach zwiedzania wyjeżdżaliśmy z tego miasta bardzo usatysfakcjonowani :) Pogoda pomimo złych prognoz utrzymała się do końca dnia. Jedynym rozczarowaniem była (znowu) moja kontuzjowana noga, która po kilku godzinach chodzenia, zaczęła protestować, co oczywiście bardzo mnie zmartwiło...

Mimo wszystko w drodze powrotnej zatrzymaliśmy się jeszcze na godzinę w Brzesku, ale te jednak już tak nas nie zachwyciło...